Monday, 25 July 2016

Kecurian Identiti Bukan Salah Bank


PENAHANAN 13 orang termasuk empat penuntut universiti kerana terlibat kegiatan mencipta laman web palsu bank sehingga mengakibatkan kerugian RM36,000, mula menimbulkan rasa ragu-ragu di kalangan pengguna perbankan Internet.
Kebimbangan itu dikatakan semakin bertambah apabila Pusat Keselamatan dan Tindak Balas Kecemasan Teknologi Komunikasi dan Maklumat Negara (NISER) mendedahkan peningkatan kes kecurian identiti pengguna perbankan Internet dari 132 kes sepanjang tempoh sembilan bulan tahun lalu kepada 159 pada tahun ini.
Bagaimanapun, Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia (ABM) berpendapat kes tersebut adalah terpencil mengambil kira 2.5 juta pelanggan menggunakan kemudahan itu dengan kadar peningkatan 20 peratus setiap tahun.
Dalam pertemuan dengan wartawan Mingguan Malaysia, YULPISMAN ASLI dan S. ANAND KUMAR serta jurugambar DJOHAN SHAHRIN SHAH, Pengerusi ABM, Datuk Abdul Hamidy Abdul Hafiz melahirkan keyakinan terhadap kemudahan itu berikutan sistem keselamatan di 22 bank di negara menepati tahap piawaian dunia.


MINGGUAN: Bagaimana Datuk melihat trend kecurian identiti melibatkan pelanggan perbankan Internet atau phishing di negara ini.
ABDUL HAMIDY: Phishing bukanlah satu trend. Ia merupakan satu penipuan dan tidak boleh dihentikan kerana ada sahaja orang yang hendak mencuba.
Tetapi kalau kita melihat cara phishing ini dia bukan hendak menembusi (penetrate) sistem bank, tetapi ingin menembusi sistem milik pelanggan. Ini bermakna, penipuan tersebut berlaku terhadap pelanggan yang masih kurang berpengetahuan mengenai keselamatan di Internet.


Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=1015&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm#ixzz4FRL7QTNX © Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment